20 : دانشمندان مسيحى در مقابل حضرت درمانده شد

ابن قره دانشمندان مسيحى ((طبق نظر مسيحيان)) مى گفت: مسيح (عليه السلام) پسر خدا است، يا او و روح القدس و مريم، هر سه در هم آميختند و خدا را شدند و... او در مجلسى كه حضرت رضا (عليه السلام) در آن بود حضور يافت، امام (عليه السلام) به او فرمود:
((شما درباره حضرت مسيح (عليه السلام) چه اعتقادى داريد؟!))
او در پاسخ گفت: يا سيدى انه من الله اى آقاى من، مسيح از خدا است)).
امام (عليه السلام) فرمود: منظور تو از كلمه ((من)) چيست؟ با توجه به اينكه اين كلمه من به معنى چهار وجه آمده است كه پنجمى ندارد.
1- اگر منظورت از كلمه ((من)) بعضى از كل است، نتيجه مى شود كه مسيح (عليه السلام) جزئى از خدا است.
2- و اگر منظورت اين است كه ((كالخل من الخمر)): مانند سركه است كه از شرب بدست آمده، و شراب استحاله و دگرگون يافته بنابراين خدا دگرگون شده و مسيح شده است.
3- يا مانند، پسر نسبت به پدر است ((كالولد من الوالد)) بنابراين بر اساس ‍ ازدواج خواهد شد.
4- و يا نسبت اين دو مانند نسبت آفريدگار و آفريده است، ((كالصنعه من الصانع)) بنابراين بر اساس مخلوق نسبت به خالق است، و اگر غير از اين چهار وجه، در نظر تو هست، بيان كنيد دانشمندان مسيحى، از جواب درمانده شد و سخن نگفت.

هر آنكه شد متوسل به آستان رضا
بحق گشته زهر فتنه در امان رضا

هیچ نظری موجود نیست: