پس از روشن شدن اين مطلب كه «از نظر ائمه هدى (عليهم السلام) روضه داراى مفهوم وسيعتر و شامل بيت پيامبر و بيت فاطمه مى باشد.» اين موضع نيز روشن مى شود كه مسأله دفن شدن آن بزرگوار در روضه، كه به صورت يكى از احتمالات از سوى گروهى از علما مطرح گرديده، حتى در صورت وجود دليلى بر اين موضوع، در واقع مكمّل رواياتى خواهد بود كه با صراحت دلالت دارند بر اينكه پيكر آن بانو در داخل بيت خويش به خاك سپرده شده است.
اينك بعضى از رواياتى را كه در اين زمينه نقل شده، مى آوريم و آنگاه به احتمال دفن شدن آن حضرت در روضه و علّت پيدايش اين احتمال مى پردازيم:
1 ـ ابونصر بزنطى از حضرت رضا (عليه السلام) نقل مى كند كه: از آن حضرت درباره محلّ قبر فاطمه (عليها السلام) پرسيدم، فرمود: «دُفِنَتْ في بيتِها فلمّا زادت بنو أُميّة في المسجد صارت في المسجد».
2 ـ بزنطى همچنين مى گويد از امام رضا (عليه السلام) از محلّ دفن فاطمه زهرا سؤال كردم، فرمود: شخصى اين موضوع را از جعفر بن محمّد (عليهما السلام) سؤال كرد كه عيسى بن موسى هم در آن مجلس حاضر بوده؟ عيسى پاسخ داد: فاطمه (عليها السلام) در بقيع دفن شده است. آن شخص بار ديگر از امام سؤال كرد كه شما چه مى فرماييد؟ حضرت فرمود: عيسى به سؤال شما پاسخ داد. بزنطى مى گويد عرض كردم: أصلحك الله، من با او چه كار دارم، شما نظر پدرانتان را به ما بگوييد، فرمود: «دُفِنَت في بيتها».
3 ـ سيد بن طاوس (رحمه الله) از امام هادى (عليه السلام) نقل مى كند كه آن حضرت در جواب اين سؤال كه قبر مادرتان فاطمه زهرا (عليها السلام) در داخل مدينه است يا همانطور كه مردم مى گويند در بقيع؟ چنين نگاشت: «هيَ مَعَ جدّي»
علما و محدثان بزرگ شيعه نيز با اينكه مضمون اين روايات صريح و صحيح را پذيرفته اند و دفن شدن آن حضرت در داخل بيت خويش را مورد تأكيد قرار داده اند ولى دفن شدن آن حضرت در «روضه» و يا در ميان بيت و منبر را نيز به صورت احتمال مطرح ساخته اند. چند نمونه از گفتار آنان را مى آوريم:
1 ـ محدّث بزرگ، شيخ صدوق (رحمه الله) (م381) مى گويد: «نقلها در محلّ قبر فاطمه (عليها السلام) مختلف است; بعضى از مؤرخان مى گويند: در بقيع مدفون است و بعضى ديگر معتقدند در ميان قبر و منبر; زيرا رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرموده است: ما بين قبري و منبري روضة من رياض الجنّة و بعضى مى گويند در داخل خانه خودش دفن شده است.. امّا نزد من قول آخر صحيح است.»
2 ـ شيخ طوسى (م460) مى گويد: «الأصوب أنّها مدفونة في دارها أو في الروضة»
3 ـ مرحوم طبرسى (از اعلام قرن ششم) مى گويد: در محلّ قبر آن حضرت اختلاف است; زيرا بعضى از علما مى گويند در بقيع دفن شده است و اين قول بعيد است و بعضى ديگر داخل بيت را تأييد مى كنند و بعضى ديگر مى گويند: در ميان قبر و منبر دفن شده است. سپس مى گويد: فرمايش رسول خدا (صلى الله عليه وآله) كه فرمود: «بين قبري ومنبري روضة من رياض الجنّة» به اين معنى اشارت دارد.
4 ـ سيد بن طاووس (م693) مى گويد: «والظاهر أنّ ضريحها المقدّس في بيتها المكمّل بالآيات والمعجزات». سپس مى گويد: زيرا آن حضرت وصيت كرده بود كه شبانه دفن شود و كسانى كه آن بزرگوار، تا هنگام مرگش نسبت به آنان خشمگين بود در نمازش حاضر نشوند و اگر پيكر پاك آن بزرگوار به بقيع حمل مى شد و يا در داخل مسجد و در ميان بيت و منبر دفن مى گرديد، آثار حفر قبر، كسانى را كه در فكر كشف آن بودند راهنمايى مى كرد و لذا مستور بودن قبر شريف دليل بر اين است كه پيكر پاك وى به بيرون از خانه اش و يا به بيرون از حجره رسول خدا (صلى الله عليه وآله) حمل نشده است.
اينك بعضى از رواياتى را كه در اين زمينه نقل شده، مى آوريم و آنگاه به احتمال دفن شدن آن حضرت در روضه و علّت پيدايش اين احتمال مى پردازيم:
1 ـ ابونصر بزنطى از حضرت رضا (عليه السلام) نقل مى كند كه: از آن حضرت درباره محلّ قبر فاطمه (عليها السلام) پرسيدم، فرمود: «دُفِنَتْ في بيتِها فلمّا زادت بنو أُميّة في المسجد صارت في المسجد».
2 ـ بزنطى همچنين مى گويد از امام رضا (عليه السلام) از محلّ دفن فاطمه زهرا سؤال كردم، فرمود: شخصى اين موضوع را از جعفر بن محمّد (عليهما السلام) سؤال كرد كه عيسى بن موسى هم در آن مجلس حاضر بوده؟ عيسى پاسخ داد: فاطمه (عليها السلام) در بقيع دفن شده است. آن شخص بار ديگر از امام سؤال كرد كه شما چه مى فرماييد؟ حضرت فرمود: عيسى به سؤال شما پاسخ داد. بزنطى مى گويد عرض كردم: أصلحك الله، من با او چه كار دارم، شما نظر پدرانتان را به ما بگوييد، فرمود: «دُفِنَت في بيتها».
3 ـ سيد بن طاوس (رحمه الله) از امام هادى (عليه السلام) نقل مى كند كه آن حضرت در جواب اين سؤال كه قبر مادرتان فاطمه زهرا (عليها السلام) در داخل مدينه است يا همانطور كه مردم مى گويند در بقيع؟ چنين نگاشت: «هيَ مَعَ جدّي»
علما و محدثان بزرگ شيعه نيز با اينكه مضمون اين روايات صريح و صحيح را پذيرفته اند و دفن شدن آن حضرت در داخل بيت خويش را مورد تأكيد قرار داده اند ولى دفن شدن آن حضرت در «روضه» و يا در ميان بيت و منبر را نيز به صورت احتمال مطرح ساخته اند. چند نمونه از گفتار آنان را مى آوريم:
1 ـ محدّث بزرگ، شيخ صدوق (رحمه الله) (م381) مى گويد: «نقلها در محلّ قبر فاطمه (عليها السلام) مختلف است; بعضى از مؤرخان مى گويند: در بقيع مدفون است و بعضى ديگر معتقدند در ميان قبر و منبر; زيرا رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرموده است: ما بين قبري و منبري روضة من رياض الجنّة و بعضى مى گويند در داخل خانه خودش دفن شده است.. امّا نزد من قول آخر صحيح است.»
2 ـ شيخ طوسى (م460) مى گويد: «الأصوب أنّها مدفونة في دارها أو في الروضة»
3 ـ مرحوم طبرسى (از اعلام قرن ششم) مى گويد: در محلّ قبر آن حضرت اختلاف است; زيرا بعضى از علما مى گويند در بقيع دفن شده است و اين قول بعيد است و بعضى ديگر داخل بيت را تأييد مى كنند و بعضى ديگر مى گويند: در ميان قبر و منبر دفن شده است. سپس مى گويد: فرمايش رسول خدا (صلى الله عليه وآله) كه فرمود: «بين قبري ومنبري روضة من رياض الجنّة» به اين معنى اشارت دارد.
4 ـ سيد بن طاووس (م693) مى گويد: «والظاهر أنّ ضريحها المقدّس في بيتها المكمّل بالآيات والمعجزات». سپس مى گويد: زيرا آن حضرت وصيت كرده بود كه شبانه دفن شود و كسانى كه آن بزرگوار، تا هنگام مرگش نسبت به آنان خشمگين بود در نمازش حاضر نشوند و اگر پيكر پاك آن بزرگوار به بقيع حمل مى شد و يا در داخل مسجد و در ميان بيت و منبر دفن مى گرديد، آثار حفر قبر، كسانى را كه در فكر كشف آن بودند راهنمايى مى كرد و لذا مستور بودن قبر شريف دليل بر اين است كه پيكر پاك وى به بيرون از خانه اش و يا به بيرون از حجره رسول خدا (صلى الله عليه وآله) حمل نشده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر