بايد گفت با توجه به مضمون روايات گذشته كه ائمه هدى (عليهم السلام) روضه را مفهوماً و يا حكماً به بيوت پيامبر (صلى الله عليه وآله) و بيت حضرت زهرا (عليها السلام) اطلاق نموده اند و بلكه مصداق بارز روضه و افضل از آن معرفى كرده اند، دفن شدن فاطمه زهرا (عليها السلام) در روضه، يك معناى قابل قبول و مطابق با واقع پيدا مى كند و اين موضوع با دفن شدن آن حضرت در داخل بيتش، كه مضمون روايات صريح است، منافى و مخالف نخواهد بود.
و چنين به نظر مى رسد كه منظور مرحوم علاّمه ناظر به همين معنا است. او پس از نقل اقوال سه گانه در مدفن آن بزرگوار از شيخ طوسى (رحمه الله) ، مى گويد: «والرّوايتان الأوّلتان متقاربتان ومن قالَ أنّها دفنت في البقيع فبعيدٌ عن الصّواب».
يعنى «روضه» و «بيت» داراى يك مفهوم نزديك به هم و قابل جمع هستند نه داراى مفهوم مخالف هم، كه هر يك مكانى مستقل و جداگانه باشد.
گفتنى است اين معنا برداشت و تحليل صريح مرحوم علاّمه مجلسى نيز هست كه در آخر بحث ملاحظه خواهيد كرد.
و چنين به نظر مى رسد كه منظور مرحوم علاّمه ناظر به همين معنا است. او پس از نقل اقوال سه گانه در مدفن آن بزرگوار از شيخ طوسى (رحمه الله) ، مى گويد: «والرّوايتان الأوّلتان متقاربتان ومن قالَ أنّها دفنت في البقيع فبعيدٌ عن الصّواب».
يعنى «روضه» و «بيت» داراى يك مفهوم نزديك به هم و قابل جمع هستند نه داراى مفهوم مخالف هم، كه هر يك مكانى مستقل و جداگانه باشد.
گفتنى است اين معنا برداشت و تحليل صريح مرحوم علاّمه مجلسى نيز هست كه در آخر بحث ملاحظه خواهيد كرد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر