احداث دارالقرآن الکریم

تبلیغات عمال استعمار علیه شیعه مبنی بر اینکه شیعیان قرآن را تحریف کرده اند و قرآن شیعه چهل جزء دارد و... ایشان را بر آن داشت که اقدام به احداث این مؤسسه نماید. تا با این وسیله بتواند فرهنگ قرآن را در جامعه اسلامی رواج دهد و جلوی این تبلیغات را گرفته باشد.
به خاطر همین امر اقدام به چاپ قرآنی به اسم حوزه علمیه قم نمودند و این قرآن را به تمام نقاط جهان فرستادند. پس از چاپ و نشر این قرآن، رئیس اوقاف مدینه به یکی از آقایان گفته بود تنها قرآنی که از شیعه بدست ما رسیده قرآنی است که سید مهدی گلپایگانی به ما داده و پیش ما عزیز است.
همچنین قرآن «هاشم بغدادی» که مورد قبول اهل سنت هم بود انتخاب و به اسم حوزه علمیه قم چاپ و نشر شد.
با این حرکت جلو افترائات به شیعه در خصوص تحریف قرآن سد شد.
برای ترویج قرآن اقدام به تشکیل کلاسهای قرآن در ایران اسلامی نمودند و این اولین کلاسی بود که به صورت کلاسیک در ایران برگزار می شد و در اثر این برنامه تعداد زیادی از نوجوانان حافظ قرآن کریم شدند.

آموزش قرآن به صورت کلاسیک از ابتکارات این مرجع بزرگ بود که در اثر این برنامه در تابستان 1354 هیجده هزار نفر دانش آموز در کشور مشغول یادگیری قرآن بودند.
خدمات قرآنی که دارالقرآن انجام داده است، عبارتند از:
1. جمع آوری قرآن های چاپی که در اقطار جهان به چاپ رسیده.
2. جمع آوری قرآن های خطی در دارالقرآن کریم.
3. مرکز گردآوری ترجمه های قرآن کریم که به زبانهای مختلف و گوناگون نوشته شده است.
4. مرکز گردآوری تفاسیر مختلفی به زبانهای مختلف، و کتابهائی که پیرامون قرآن نوشته شده است.
5. نشر و پخش قرآن کریم در سراسر جهان و نشر علوم و معارف قرآن کریم.
6. اقدام به نشر مجله ای به زبان عربی و فارسی که هر کدام حاوی مقالات و تحقیقاتی از نویسندگان و صاحب نظران می باشد. متأسفانه این مجله فعلاً تعطیل است.

ایشان در ترویج قرآن کریم از هیچ فعالیتی فروگذاری نمی کردند و به هر نحوی ممکن بود برای ترویج قرآن قدم برمی داشتند. که از جمله کارهای مهم ایشان در این رابطه توجه به آموزش قرآن به روش جدید بود.

طرحهای تابستانی آموزش قرآن توسط ایشان تقویت می شد که گاه تعداد فراگیران به چهل هزار نفر بالغ می شد و ایشان دستور می دادند طلاب برای این منظور به همه نقاط کشور اعزام شوند.
دیگر از فعالیتهای ایشان در این رابطه؛ تشکیل و برگزاری کنفرانس های قرآنی در حوزه علمیه قم بود. که در این کنفرانسها موضوعات و مفاهیم و عنوان های علوم قرآنی از طرف ایشان به محققان و دانشمندان کشورها پیشنهاد می شد و آنها در این باره به پژوهش و نوشتن مقالات می پرداختند و سپس از آنها دعوت می شد تا در حوزه به مدت چند روز در ارتباط با آن مباحث به بحث و بررسی در کنفرانس بپردازند و این گام مؤثری بود تا محققان از موضوعات جدید مطلع شوند و پژوهش های آنان نسبت به قرآن کریم عمق بیشتری پیدا کند.
در نهایت نتیجه تحقیقات کنفرانس به صورت جزوه و یا کتاب در اختیار دیگران قرار می گرفت.
ایشان یکی از نادر مراجعی بودند که درباره نشر قرآن و برنامه های قرآن اهتمام بسزائی داشتند. بعد از فوت آیت الله العظمی بروجردی قدس سره وقتی که شهریه دادن را شروع کردند، اعلام کردند؛ هر طلبه ای که حافظ قرآن باشد من شهریه او را دو برابر می کنم.
که این اقدام در حوزه های علمیه سابقه نداشت. حتی زمانی دستور دادند برای تشویق حفاظ کل کشور حقوق تعیین کنند و هر کس که حافظ کل قرآن بود هر ماه حقوق برایش واریز می شد.

هیچ نظری موجود نیست: