مقبولیت نزد علما

یکی از علمای بزرگوار که خود دارای مقام عرفانی و در حوزه مورد توجه است، وقتی از محضر آقا بیرون آمده بود، با حال تحیر می گفت: خیلی سطح بالاست و غبطه به حال و هوای اخلاقی و عرفانی آقا می خورد و خود را در برابر او زمین خورده می دید.
در حوزه عریض و طویل قم کمتر کسی از علما و فضلا را می یافتیم که به این مرد خدا ارادت نداشته، مقبول طبعش نباشد. مشی و حرکت حوزوی متجاوز از هشتاد سال ایشان طوی بود که جز پاکی و طهارت و صداقت از او سراغ نداشتند.
حتی کسانی که از نصایح و گفتار صریح ایشان گاهی ناراحت می شدند. بعد راضی شده و حق را به ایشان می دادند.
آقا می فرمود:
« شصت سال قبل از ما پرسیدند که فلان آقا برای چه خوب است و حاج آقا روح الله (امام خمینی) برای چی بدرد می خورد؟
ما گفتیم: آن آقا برای تدریس حوزه خوب است، اما حاج آقا روح الله به درد همه چیز اسلام می خورد.
البته ما از گفتن این مطلب قصدی نداشتیم، دیدمان این بود، و آن آقا که خیلی هم با ما دوست بود از حرف ما ناراحت شده بود، اما بعدها از ما راضی شد و گفت حق با تو بود و تو مقبول ما هستی و گفته ات قبول است.»

وقتی فردی به امام گفته بود که من رفتم خدمت آقای حاج آقا رضا بهاء الدینی و حساب مال خود را کردم، امام فرموده بود: پس با چه کسی می خواستی حسابت را بکنی؟
یعنی برای مراجعه بهترین مورد را انتخاب کردی.
روزی فتوای غیر مشهوری را از آقا در بین جمعی از فضلا و علما طرح کردم، اغلب افراد به فکر فرو رفتند، و بعضی محترمانه گفتند: خوب نظر ایشان این طور است، حتی یک نفر هم برایشان اعتراض نداشت، که این خود نشانگر مقبول بودن ایشان در نزد علما و فضلا است.

هیچ نظری موجود نیست: