آیت الله سید محمد باقر سلطانی طباطبایی نقل می کنند:
آیت الله بروجردی، به حفظ حوزه، علاقه زیادی داشتند. مکرر می گفتند:
« حوزه قم مثل شهری است که دروازه ندارد. حوزه، به روی اشخاص مختلف باز است. افراد صالح و ناصالح از هم ممتاز نمی شوند. ای کاش نظمی بود و برنامه ای. »
این آرزو را در جاهای مختلف ابراز می داشتند. به دنبال این موضوع، هیأتی را مرکب از چند نفر از آقایان حوزه، تشکیل دادند که نظریات اصلاحی خود را، برای اداره حوزه، بعد از مشورت، بگویند.
به این هیأت، اصطلاحاً، «هیأت حاکمه» می گفتند. آیت الله بروجردی، به آنان اختیار داده بودند که مصالح حوزه را بسنجند و بر این اساس عمل کنند. تا آن جا که یادم هست، امام خمینی(ره) از اعضاء این هیأت بودند.
آیت الله سید مصطفی خوانساری:
راجع به حوزه علمیه قم، باید بگوییم: علت مبقیه (بقای) حوزه علمیه قم بودند؛ زیرا پس از فوت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم یزدی، در تمام حوزه، بیش از چند طلبه به چشم نمی خورد. آن هم شمشیر میرغضب رضاخان، بالای سرشان. رضاخان، نفسها را بریده بود. ایشان به حوزه علمیه قم، رونق علمی بخشید، حوزه را احیا کرد، به طالب علم آبرو داد.
آیت الله بروجردی، به حفظ حوزه، علاقه زیادی داشتند. مکرر می گفتند:
« حوزه قم مثل شهری است که دروازه ندارد. حوزه، به روی اشخاص مختلف باز است. افراد صالح و ناصالح از هم ممتاز نمی شوند. ای کاش نظمی بود و برنامه ای. »
این آرزو را در جاهای مختلف ابراز می داشتند. به دنبال این موضوع، هیأتی را مرکب از چند نفر از آقایان حوزه، تشکیل دادند که نظریات اصلاحی خود را، برای اداره حوزه، بعد از مشورت، بگویند.
به این هیأت، اصطلاحاً، «هیأت حاکمه» می گفتند. آیت الله بروجردی، به آنان اختیار داده بودند که مصالح حوزه را بسنجند و بر این اساس عمل کنند. تا آن جا که یادم هست، امام خمینی(ره) از اعضاء این هیأت بودند.
آیت الله سید مصطفی خوانساری:
راجع به حوزه علمیه قم، باید بگوییم: علت مبقیه (بقای) حوزه علمیه قم بودند؛ زیرا پس از فوت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم یزدی، در تمام حوزه، بیش از چند طلبه به چشم نمی خورد. آن هم شمشیر میرغضب رضاخان، بالای سرشان. رضاخان، نفسها را بریده بود. ایشان به حوزه علمیه قم، رونق علمی بخشید، حوزه را احیا کرد، به طالب علم آبرو داد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر