1. ترتیب اسانید الکافی
کتاب کافی شریف، تألیف ثقة الاسلام کلینی (م:329) شامل سی و پنج کتاب و حدود شانزده هزار حدیث است. آیت الله بروجردی، سندهای این روایات را در این تألیف مورد بررسی و تنقیح قرار داده و موارد تصحیف، اشتباه، ارسال و غیره را تعیین کرده است.
2. ترتیب رجال اسانید الکافی.
3. ترتیب اسانید الفقیه.
4. ترتیب رجال اسانید فقه.
5. ترتیب اسانید الامالی.
6. ترتیب اسانید الخصال.
7. ترتیب اسانید علل الشرایع.
8. ترتیب اسانید التهذیب.
9. ترتیب رجال اسانید التهذیب.
10. ترتیب اسانید الاستبصار.
11. ترتیب کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال.
12. ترتیب اسانید الفهرست.
13. تجرید اسانید رجال الکشی.
14. تجرید رجال النجاشی.
15. حاشیه علی رجال النجاشی.
16. حاشیه علی عمده الطالب.
17. حاشیه علی منهج المقال.
18. مستدرک فهرست منتجب الدین.
19. الفهرستین.
20. رساله حول سند الصحیفه السجادیه.
21. بیوت الشیعه.
22. حاشیه علی رجال الشیخ طوسی = ترتیب رجال الشیخ.
23. رساله فی ترجمةبعض اعاظم اسرته و اجداده.
24. الاحادیث المقلوبه و جواباتها.
25. جامع احادیث الشیعه.
یکی از شاگردان آن مرحوم، که در تألیف این کتاب هم سهیم بوده است. تاریخچه آن را این طور توضیح می دهد:
در سال 1370 هجری قمری، روزی در اثناء درس، ضمن قرائت احادیث از روی کتاب شریف وسائل الشیعه، به حدیثی رسیدند که به واسطه تقطیع در چند باب ذکر شده بود، به این مناسبت فرمودند:
« مرحوم شیخ حر عاملی بسیار زحمت کشیده تا چنین کتابی را به یادگار گذاشته و کار را بر مجتهد مستنبط بسی آسان کرده است؛ لکن ما هم به سهم خود باید روش عالمان سلف را تعقیب و رشته زحمات آنان را تکمیل نماییم. »
آن گاه فرمودند:
« نواقصی چند، از جهت تقطیع احادیث و غیره در کتاب وسائل الشیعه رخ داده که اگر آن نواقص را رفع کنیم، در امر استنباط و اجتهاد، بهتر و سریع تر پیش می رویم. »
پس از این که آیت الله بروجردی، مطالب فوق را فرمودند، گروهی از تلامذه و شاگردان ایشان، اظهار آمادگی برای انجام این کار کردند و زیر نظر ایشان کار شروع و بحمدالله به پایان رسید.
انجام این کار حدود ده سال طول کشید و به همت و کوشش حدود بیست نفر از فضلا و اساتید، کتاب شریف جامع احادیث الشیعه تدوین و تنظیم شد که تاکنون شانزده جلد آن چاپ شده و چند جلد آن باقی مانده است.
در تدوین و تألیف این کتاب بسیار ارزنده، همه خواسته های آیت الله بروجردی ( جز ذکر روایات اهل تسنن در ذیل هر باب ) تأمین شده و مورد پسند آن مرحوم قرار گرفت تا جایی که می فرمود:
« این کتاب ثمره زندگی و نتیجه عمر من است. »
26. حاشیه علی وسائل الشیعه.
27. المهدی (ع)، فی کتب اهل السنه
آقای دوانی در امورد انگیزه تالیف این کتاب می نویسند:
« آیت الله بروجردی در بروجرد، هر سال ماه مبارک رمضان منبر می رفتند و به موعظه مردم می پرداختند. یک سال، چند نفر از رؤسای ادارات بروجرد، که بهایی بودند، سرگرم تبلیغ مسلک بهایی گری شدند. آیت الله بروجردی، نخست از راه قانون وارد شد و عزل آنان را خواست.
چون پافشاری مقامات بالاتر را مشاهده کرد، به صورت قهر و اعتراض از بروجرد خارج شد. هنوز چند فرسخی نرفته بود که شهر منقلب شد و مردم، علیه آن چند نفر شوریدند. و این امر باعث شد که مقامات دولتی، آیت الله را به عزت به شهر برگرداندند و آن افراد بهایی را از آن حدود، بیرون کردند.
در این موقع، ماه مبارک رمضان فرا رسیده آیت الله در تمام این ماه، درباره وجود مسعود امام زمان، ارواحنا فداه، صحبت کردند. و برای این منظور، کتابهای معتبر علمای بزرگ اهل تسنن را به مسجد می آوردند و در منبر، از روی کتاب، روایاتی را می خواندند.
الحق در اثبات وجود حضرت حجت(ع)، حجت را تمام کردند. »
ظاهراً همین منبرهای یک ماهه، آیت الله را به این فکر انداخته که کتابی در مورد امام زمان(ع)، از نظر احادیث اهل تسنن بنویسند و طرح این کتاب و باب بندی آن هم، ظاهراً، انجام شده است. اما برخی از شاگردان ایشان، که این کتاب را دیده بودند، می فرمودند:
« این تألیف آغاز شده بود؛ اما در همان مراحل اولیه ناتمام مانده است. »
خواسته آیت الله بروجردی، با تألیف کتاب بسیار گرانقدر « منتخب الاثر»، توسط آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی، انجام شد. از قرار مسموع، این کتاب را آقای صافی، به اشاره و امر آیت الله بروجردی تألیف کرده اند.
28. توضیح المناسک.
تالیفات و خدمات علمی ایشان را اگر بخواهیم ادامه دهیم از عدد پنجاه
تجاوز می کند که به همین مقدار بسنده می می کنیم.
کتاب کافی شریف، تألیف ثقة الاسلام کلینی (م:329) شامل سی و پنج کتاب و حدود شانزده هزار حدیث است. آیت الله بروجردی، سندهای این روایات را در این تألیف مورد بررسی و تنقیح قرار داده و موارد تصحیف، اشتباه، ارسال و غیره را تعیین کرده است.
2. ترتیب رجال اسانید الکافی.
3. ترتیب اسانید الفقیه.
4. ترتیب رجال اسانید فقه.
5. ترتیب اسانید الامالی.
6. ترتیب اسانید الخصال.
7. ترتیب اسانید علل الشرایع.
8. ترتیب اسانید التهذیب.
9. ترتیب رجال اسانید التهذیب.
10. ترتیب اسانید الاستبصار.
11. ترتیب کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال.
12. ترتیب اسانید الفهرست.
13. تجرید اسانید رجال الکشی.
14. تجرید رجال النجاشی.
15. حاشیه علی رجال النجاشی.
16. حاشیه علی عمده الطالب.
17. حاشیه علی منهج المقال.
18. مستدرک فهرست منتجب الدین.
19. الفهرستین.
20. رساله حول سند الصحیفه السجادیه.
21. بیوت الشیعه.
22. حاشیه علی رجال الشیخ طوسی = ترتیب رجال الشیخ.
23. رساله فی ترجمةبعض اعاظم اسرته و اجداده.
24. الاحادیث المقلوبه و جواباتها.
25. جامع احادیث الشیعه.
یکی از شاگردان آن مرحوم، که در تألیف این کتاب هم سهیم بوده است. تاریخچه آن را این طور توضیح می دهد:
در سال 1370 هجری قمری، روزی در اثناء درس، ضمن قرائت احادیث از روی کتاب شریف وسائل الشیعه، به حدیثی رسیدند که به واسطه تقطیع در چند باب ذکر شده بود، به این مناسبت فرمودند:
« مرحوم شیخ حر عاملی بسیار زحمت کشیده تا چنین کتابی را به یادگار گذاشته و کار را بر مجتهد مستنبط بسی آسان کرده است؛ لکن ما هم به سهم خود باید روش عالمان سلف را تعقیب و رشته زحمات آنان را تکمیل نماییم. »
آن گاه فرمودند:
« نواقصی چند، از جهت تقطیع احادیث و غیره در کتاب وسائل الشیعه رخ داده که اگر آن نواقص را رفع کنیم، در امر استنباط و اجتهاد، بهتر و سریع تر پیش می رویم. »
پس از این که آیت الله بروجردی، مطالب فوق را فرمودند، گروهی از تلامذه و شاگردان ایشان، اظهار آمادگی برای انجام این کار کردند و زیر نظر ایشان کار شروع و بحمدالله به پایان رسید.
انجام این کار حدود ده سال طول کشید و به همت و کوشش حدود بیست نفر از فضلا و اساتید، کتاب شریف جامع احادیث الشیعه تدوین و تنظیم شد که تاکنون شانزده جلد آن چاپ شده و چند جلد آن باقی مانده است.
در تدوین و تألیف این کتاب بسیار ارزنده، همه خواسته های آیت الله بروجردی ( جز ذکر روایات اهل تسنن در ذیل هر باب ) تأمین شده و مورد پسند آن مرحوم قرار گرفت تا جایی که می فرمود:
« این کتاب ثمره زندگی و نتیجه عمر من است. »
26. حاشیه علی وسائل الشیعه.
27. المهدی (ع)، فی کتب اهل السنه
آقای دوانی در امورد انگیزه تالیف این کتاب می نویسند:
« آیت الله بروجردی در بروجرد، هر سال ماه مبارک رمضان منبر می رفتند و به موعظه مردم می پرداختند. یک سال، چند نفر از رؤسای ادارات بروجرد، که بهایی بودند، سرگرم تبلیغ مسلک بهایی گری شدند. آیت الله بروجردی، نخست از راه قانون وارد شد و عزل آنان را خواست.
چون پافشاری مقامات بالاتر را مشاهده کرد، به صورت قهر و اعتراض از بروجرد خارج شد. هنوز چند فرسخی نرفته بود که شهر منقلب شد و مردم، علیه آن چند نفر شوریدند. و این امر باعث شد که مقامات دولتی، آیت الله را به عزت به شهر برگرداندند و آن افراد بهایی را از آن حدود، بیرون کردند.
در این موقع، ماه مبارک رمضان فرا رسیده آیت الله در تمام این ماه، درباره وجود مسعود امام زمان، ارواحنا فداه، صحبت کردند. و برای این منظور، کتابهای معتبر علمای بزرگ اهل تسنن را به مسجد می آوردند و در منبر، از روی کتاب، روایاتی را می خواندند.
الحق در اثبات وجود حضرت حجت(ع)، حجت را تمام کردند. »
ظاهراً همین منبرهای یک ماهه، آیت الله را به این فکر انداخته که کتابی در مورد امام زمان(ع)، از نظر احادیث اهل تسنن بنویسند و طرح این کتاب و باب بندی آن هم، ظاهراً، انجام شده است. اما برخی از شاگردان ایشان، که این کتاب را دیده بودند، می فرمودند:
« این تألیف آغاز شده بود؛ اما در همان مراحل اولیه ناتمام مانده است. »
خواسته آیت الله بروجردی، با تألیف کتاب بسیار گرانقدر « منتخب الاثر»، توسط آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی، انجام شد. از قرار مسموع، این کتاب را آقای صافی، به اشاره و امر آیت الله بروجردی تألیف کرده اند.
28. توضیح المناسک.
تالیفات و خدمات علمی ایشان را اگر بخواهیم ادامه دهیم از عدد پنجاه
تجاوز می کند که به همین مقدار بسنده می می کنیم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر