2. اقدامات فرهنگی-عمرانی

آیت الله سید محمد باقر سلطانی طباطبایی می گوید:
مدارس علمیه و فرهنگی بسیاری توسط ایشان، بویژه در مازندران ساخته شد. مساجد و حسینیه های زیادی تأسیس گشت.
چاپ کتابهای قدما را بر چاپ تألیفات خودشان مقدم می داشتند و آنها را احیاء می کردند. مقداری از این کتابها چاپ شده و اکنون در دسترس اهل تحقیق است.

آیت الله سید مصطفی خوانساری نقل می کنند:
تعمیر و ساختن مسجد، مدرسه، حسینیه، درمانگاه، کتابخانه و ... از جمله: مسجد اعظم قم، کتابخانه عظیم آن که چهار هزار جلد کتاب خطی و متجاوز از بیست هزار جلد، چاپی دارد.
مدرسه علمیه خان، رضویه، جانی جان، بیمارستان نکویی ثلث اموال مرحوم نکویی در اختیار ایشان بود. از آن ثلث، بیمارستان نکویی را ساختند)، قبرستان وادی السلام قم و ... در شهرستانها هم مدرسه، مسجد و ... بنا کردند، از جمله: در شهر باختران، مدرسه علمیه، کتابخانه و مسجد ساختند. البته در این که چه کسانی این مدارس و مساجد را در اختیار بگیرد و اداره کند، دقت داشتند.
لذا برای اداره مدرسه و مسجد باختران، شهید اشراقی و مرحوم حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملی سده ای را فرستادند. که مرحوم جبل عاملی، دوام نیاوردند، ولی شهید اشراقی ماندگار شدند تا عاقبت الامر به شهادت رسیدند. در کربلا نیز، حسینیه ساختند. در نجف اشرف، بهترین مدرسه را در سه طبقه، با کتابخانه بنا کردند. برای این کتابخانه، 35 صندوق کتاب، از قم فرستادند.
در سامراء، ناصبیها، زوار ائمه اطهار(ع) را مورد آزار و اذیت قرار می دادند؛ لذا حسینیه ای، با تجهیزات کامل بهداشتی و رفاهی، برای استفاده زوار ساختند.

حجت الاسلام شیخ مجتبی عراقی می گوید:
در زمینه احیای مدارس و مساجد، کارهای زیادی کردند. از جمله: ساختن مدرسه علمیه در شهر باختران بود.
علت این که اقدام به ساختن مدرسه علمیه در این شهر کردند، این بود که: منطقه باختران، منطقه ای است حساس، با عقاید گوناگون. حتی اعتقادات خرافی، چون شیطان پرستی در آن منطقه رواج داشت.
وضعیت روحانیون هم در آن شهر آشفته بود و از انسجام و وحدت برخوردار نبود؛ از این روی، برای مبارزه با عقاید خرافی و تشکل به روحانیون آن منطقه، ایشان تصمیم گرفتند که مدرسه ای بنا کنند. کار ساختن مدرسه شروع شد و من را هم برای اطلاع از چگونگی پیشرفت کار، به آن منطقه می فرستادند. تا این که با همکاری علمای آن جا ساختن مدرسه تمام شد.

هیچ نظری موجود نیست: